Meer over wachttijden
Behandelwachttijd
De behandelwachttijd is de tijd tussen het eerste gesprek met de psychotherapeut, het zg. intakegesprek, en het daadwerkelijke begin van de afgesproken behandeling.
De behandelwachttijd is op dit moment maximaal 3 weken.
Wachtlijstbemiddeling
Wanneer u de wachttijd te lang vindt kunt u altijd contact opnemen met de zorgaanbieder, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt, en dat binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).
Onze wachttijd is niet afhankelijk van de zorgverzekeraar waar u verzekerd bent. Per medewerker vindt u, op de persoonlijke pagina, volledigheidshalve een overzicht van met welke zorgverzekeraar deze psychotherapeut in 2016 een contract heeft afgesloten.
Wanneer is er een ‘Omzetplafond bereikt’?
Sommige zorgverzekeraars beperken onze hulp aan patiënten door een omzetplafond in te stellen, quota of andere beperkingen. Hierdoor kan het voorkomen dat de systeemtherapeuten hun cliënten, die verzekerd zijn bij een bepaalde zorgverzekeraar, niet meer mogen helpen of dat ze de kosten hiervoor niet meer vergoed krijgen. Als dit gebeurt, dan hoort u dit uiteraard van de therapeut en wordt u geadviseerd om dan contact op te nemen met uw zorgverzekeraar.
In geval van crisis dient u, wanneer uw therapeut niet bereikbaar is, contact op te nemen met uw huisarts. Hij of zij kan u dan verwijzen naar een 24-uurs crisisdienst.
De genoemde wachttijden zijn een gemiddelde en kunnen variëren. Er kunnen derhalve geen rechten aan worden ontleend. Neem contact op met het Lorentzhuis voor de laatste stand van zaken. Bovenstaande informatie is conform de eisen die gesteld zijn door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en zijn voor het laatst geactualiseerd op 05-06-2016
Rechten en plichten
Bij verhindering
Afspraken kunnen kosteloos geannuleerd worden tot 2 werkdagen voor de betreffende afspraak. Wij verzoeken u echter vriendelijk om bij eventuele wijzigingen in afspraken in beider belang zo spoedig mogelijk contact op te nemen met uw behandelaar. Afspraken die minder dan 2 dagen van tevoren afgezegd worden of vergeten zijn worden in rekening gebracht.
Bij onvrede over de behandeling
Als u niet tevreden bent over uw behandeling dan kunt u dat altijd met uw behandelaar bespreken. Vaak gaat het om misverstanden die in een gesprek opgelost kunnen worden. Ook kunt u om een andere behandelaar vragen. Wanneer het niet lukt om de gerezen problemen te verhelpen bestaat de mogelijkheid om een klacht in te dienen.
Voor het reglement en adressen verwijzen wij u naar de beroepsvereniging van de vrijgevestigde psychotherapeuten www.lvvp.nl (zie: cliëntenfolder van de LVVP) of naar de klachtencommissie van de Nederlandse Vereniging voor Relatie- en Gezinstherapie (http://www.nvrg.nl).
Privacy Statement en Kwaliteitsstatuut
De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is een privacywet die geldt in de hele Europese Unie (EU) vanaf 2016, op 25 mei 2018 loopt de overgangsperiode af en moet iedereen voldoen aan deze wet.
Dankzij de AVG is de bescherming van persoonsgegevens in alle landen van de EU op dezelfde manier geregeld en gelden in elke lidstaat dezelfde regels.
Wij willen u er op wijzen dat privacy gevoelige informatie en persoonsgegevens alleen nog per post of telefonisch aan ons kunnen worden aangeboden.
Het Lorentzhuis valt onder het Privacy Statement van Sichting BCSS.
Elke therapeut in het Lorenzthuis heeft haar of zijn eigen Privacy Statement welke is in te zien bij de therapeut zelf.
De psychotherapeuten en psychiaters met een BIG registratie hebben allen een goedgekeurd Kwaliteitsstatuut dat indien gewenst eveneens is in te zien.
Kwaliteitsbeleid
BIG-register en beroepscode
De kwaliteit van de beroepsuitoefening wordt gewaarborgd via de ’Beroepscode’ van de verschillende beroepsverenigingen (voor hun websites: zie pagina 'links'). Ook is iedere psychiater, klinisch psycholoog en psychotherapeut ingeschreven in het zogeheten BIG-register en voldoet hiermee aan de vereiste opleiding, bij- en nascholing, ervaring, bekwaam- en bevoegdheden volgens de Wet ‘Beroepen in de gezondheidszorg’ (afgekort BIG; zie www.bigregister.nl). Daarnaast houden wij ons aan de voorschriften van de Wet op de Geneeskundige Behandel Overeenskomst (WGBO) en de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP). Tevens is er sprake van intercollegiale toetsing door middel van intervisie en wordt onderling een waarnemingsregeling gehanteerd voor afwezigheid bij vakantie en ziekte.
Cliëntenfolder van de LVVP
Cliëntgestuurde behandeling
Om goed aan te kunnen sluiten bij uw hulpvraag en te zien of de behandeling effect heeft maken wij gebruik van een in Amerika ontwikkelde werkwijze. Cliënten krijgen doorgaans iedere sessie 2 zeer korte vragenlijstjes voorgelegd: aan het begin vult de cliënt in hoe het op dat moment gaat en aan het eind geeft de cliënt feedback aan de therapeut over nut van en tevredenheid over de behandelsessie. Uit onderzoek is gebleken dat deze cliëntbeoordeling van de werkwijze van de behandelaar én van het verloop van zijn/haar herstel in belangrijke mate bijdraagt aan een goed behandelresultaat. De effectiviteit van de behandeling neemt sterk toe.